Thursday, February 19, 2009

Bismillahirrahmanirrahim…

Kebiasaannya hari minggu adalah hari bersantai n menyiapkan assignment bagi majoriti pelajar. Tetapi berbezanya halnya dgn Biro Agama Dan Kerohanian IPIP. Hari minggu (minggu yg tidak bermalam di umah) biasanya akan diadakan aktiviti seperti gotong-royong surau, hari keluarga dan seumpamanya. Banyak manfaat yang dapat diperoleh dengan mengadakan aktiviti seperti ini seperti mencantikkan kawasan surau (pahala besar 2 kalau bersihkan rumah Allah), merapatkan ukhwah sesama ahli dan sebagainya.

Baru2 ini (hari ahd bersamaan 15 February), Biro Agama dan Kerohanian sekali lg telah mengadakan aktiviti gotong-royong membersihkan kawasan surau. Semua AJK dikehendaki berkumpul di surau pada pukul 7.30 pg. Aktiviti dimulakan dengan bacaan doa yg diketuai oleh Exco Agama dan Kerohanian, iaitu saudara Muhammad Firdaus B. Jamaludin. Usai bacaan doa, semua AJK bergerak ke padang hoki untuk melakukan senaman pagi. Senaman ini dilakukan secara berasingan antara AJK Muslimin dgn Muslimat. Kemudian, program diteruskan lg dengan bacaan Ma’thurat. Seperti yg kita sedia maklum, di antara amalan yang sebaik-baiknya diamalkan ialah membaca kitab Al-Ma'thurat. Kitab Al-Ma’thurat merupakan hasil karya Imam Hasan al-Banna Rahimullah yang merupakan tokoh sejarah dakwah Islam moden



Apakah kelebihan membaca Al Mathurat?

1. Tidak dihampiri syaitan
2. Rumah dan keluarganya terselemat dari perkara yang tidak diingini.
3. Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dari urusan dunia dan akhirat.
4. Orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga.
5. Selamat dari segala sesuatu.
6. Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya.
7. Allah berhak untuk meredhainya
8. Tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudarat ke atasnya.
9. Terhindar daripada syirik.
10. Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun.
11. Dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang.
12. Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat.
13. Sesiapa yang membaca di waktu pagi,akan dipelihara oleh allah hingga ke waktu petang.Dan sesiapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi.
14.Mengamalkannya umpama mengamalkan Sunnah Rasulullah dari sudut zikir dan berdoa.

Selesai bacaan Ma’thurat, semua AJK telah dibahagikan tugas mengikut lujnah masing2. Lujnah Helwi dikehendaki membersihkan bahagian dalam surau.





Kehadiran Tuan Pengarah yang turut sama bergotong-royong telah menyemarakkan lagi semangat kami.





Selesai gotong-royong, semua AJK dijemput untuk menjamah hidangan sarapan pagi yang disediakan oleh lujnah Makanan. Hidangan pada pagi itu telah di sponsor oleh Tuan Pengarah… ;)Kemudian, sesi beramah mesra bersama Tuan Pengarah telah diadakan.



Seterusnya, aktiviti pada hari itu turut diserikan lagi dengan sambutan hari lahir AJK Biro Agama Dan Kerohanian. Majlis bersurai lebih kurang pukul 12 tengah hari.

0 comments:


Template by:
Free Blog Templates