Wednesday, February 18, 2009

SUSAH KE JADIK WANITA ISLAM???

Bismillahirrahmanirrahim...



Btol ke org ckp susah bebenor jadik wanita Islam? X leh wt yg tu lah, yg ni ah…Mcm2 peraturan…antaranya ialah:

1.Wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.

2.Wanita perlu meminta izin suami jika nak kluar rumah tetapi lelaki tak perlu melakukan begitu.

3.Wanita menerima wasiat kurang dari lelaki.

4.Wanita perlu menanggung kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

5.Wanita wajib taat pd suami tetapi lelaki tak diwajibkan (psss: x bemakna bleh curang sesuka ati ye) taat pd isteri.


Wahai kaum hawa, pernahkah kita lihat sebaliknya??

1.Benda yg mahal harganya akan dijaga, dipelihara serta disimpan ditempat yg terbaik..sudah pasti intan permata tidak akan dibiarkan bersepah..Itulah bandingannya dgn seorang wanita..

2. Wanita perlu patuh pada suaminya sahaja...nescaya dia akan dijanjikan syurga... sedangkan si suami wajib patuh kepada bunya 3 kali lebih utama dr bapanya..Bknkah ibunya juga seorang wanita???

3. Wanita menerima wasiat kurang dr lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kpd suaminya...sedangkan si lelaki perlu menggunakannya untuk isteri dan anak2nya.


4. Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak...tetapi setiap saat ketika mengandung dia akan didoakan oleh segala makhluk dan malaikat...serta seluruh kejadian Allah...dan sekiranya dia meninggal sewaktu melahirkan anak...maka matinya dalam keadaan syahid.


5. Di akhirat kelak,seorang lelaki dipertanggung jawabkan terhadap 4 wanita; ibunya,isterinya,anak perempuannya dan saudara perempuannya.Manakala seorang wanita pula tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki;suaminya,ayahnya,abangnya,dan anak lelakinya...Seorang lelaki perlu bjihad fisabilillah,tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya akan menerima pahala seperti org yg pergi berperang tanpa perlu mengangkat senjata..


Kalau nak dihitung, banyak lagi peraturan2 yg dikenakan ke atas kaum wanita… namun begitu setiap peraturan yg tlah ditetapkan oleh Allah terselit hikmah di sebaliknya…Cuma kita yg belum menyedarinya kerana terlalu berprasangka buruk terhadap Allah Yang Maha Adil…

Allah S.W.T sebenarnya sangat kasih dan memuliakan kaum wanita…Segala suruhan dan larangan yang Allah S.W.T kenakan ke atas kaum wanita tidak lain dan tidak bukan ialah untuk memastikan keselamatan diri dan masyarakat serta tidak sekali-kali bertujuan untuk menyusahkan kita. Begitu Maha Pemurah Allah S.W.T kepada wanita. Maha Pengasih Allah S.W.T kepada golongan yang sering dianggap lemah dan terpinggir ini. Tiada apa yang perlu dikeluh kesahkan kerana menjadi seorang wanita Islam…kerana apa yang Allah S.W.T kurniakan kepada kita sudah terlalu banyak nikmatnya.

Wallahua’lam…

2 comments:

Anonymous said...

Bagus2.. Saya Suka Blog Awk Ni.. Keep A Good Work Ekk.. Haha

My Blog:
NasirNanyan.Blogspot.Com

farahismail said...

alhamdulillah, setiap makhluk yang ALLAH jadikan tu ada hikmahnya...


Template by:
Free Blog Templates